Scheisse Blog

Waar cynisme nog mag…

Ik loop maar door

t_doorlopenIk stap met mijn vouwfiets uit de metro op station Nieuwmarkt. “Ik ga het laatste stukje lekker ontspannen op de pedalen”, dacht ik. Boven gekomen check ik uit en duw mijn fiets door het zich openende poortje. Dan blijft het hekwerk plotseling steken, en mijn voorwiel raakt het poortje. Ik probeer de deurtjes manueel verder te openen, maar zonder enige vorm van succes. Als ik mijn OV-kaart opnieuw aanbiedt zegt het beeldscherm dat ik al buiten ben. Wat niet zo is.

Gelukkig zie ik even verderop een oude baas in een gele jas, zeer waarschijnlijk verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van dit station. Ik roep hem, maar slaag er niet in hem los te weken uit zijn belangrijke gesprek. Het kan zomaar zijn dat hij juist-hier-juist-nu een stelling poneert die wereldwijd tot vrede, begrip en vrije liefde zal lijden. En wie ben ik dan om hem te storen? Hij heeft de kleur van Mandela, dus het zou zomaar kunnen. Gelukkig ziet zijn gesprekspartner mij na enige tijd wél en zorgt ervoor dat de gele jas mij ook ziet. “De wereldvrede wacht maar even”, denk ik. “Wél jammer van de vrije liefde”, mijmer ik nog. Dan ontvouwt zich een interessant gesprek.

“Het poortje ging niet open”, verklaar ik mijn gedrag.
“U heeft tegen het poortje geduwd”, zegt hij.
“Nou nee”, zeg ik, “ik raakte het poortje omdat hij stopte met open gaan”.
“Meneer, ik sta hier al jaren”, zegt hij, maar verklaart niet nader waarom dat een goed argument is.
Ik besluit even te zwijgen. Ik wil tenslotte naar buiten. En soms is zwijgen ook een argument.
“Zo meneer”, zegt hij, “terwijl hij het poortje opent met zijn magische kaart. Ik lach maar wat. “Niet meer duwen”, voegt hij daaraan toe, waardoor ik tóch weer wil antwoorden.
Ik leg hem uit dat ik ook al jaren met techniek werk, en dat je soms voor verrassingen komt te staan. Dat techniek je in de steek laat. Vaak als het slecht uitkomt. Alsof het ook goed uit kan komen. Ik sta bijna op het punt mijn CV te downloaden om hem ervan te overtuigen dat niet ik – maar zijn poortje – ongekwalificeerd is.

“Ik sta hier al jaren”, zegt hij.
Ik loop maar door.

Enkel berichtnavigatie

Reageer

